På mina första resor till Mexiko för att utforska det entreprenöriella ekosystemet anlände jag till staden Quertaro, några timmar från Mexikos huvudstad, där jag hade flera tillvägagångssätt med entreprenörer från nedre området och fick möjlighet att lära mig om initiativen från det lokala teknikklustret. kallas InteQsoft, liksom att se affärsinkubatorn för Tecnolgico de Monterrey.
Jag blev kär i staden och dess folk, som trots att de är kända för att vara något konservativa, men har ett fast öga på alla frågor som rör entreprenörskap. De utvecklade ett program som heter Startup The Challenge och de har också ordnat flera upplagor av iWeekend och StartupWeekend, anledningen till att entreprenörsbrottet växer i Quertaro.
Jag träffade ett projekt 2009 som heter Callpicker, med Joaqun Martnez och Ricardo Cacique som marknadsför det från affärsinkubatorn Tecnolgico de Monterrey. Jag älskade dynamiken som de förde med och framför allt önskan att växa sin verksamhet, vilket inte var lätt eftersom de hade gjort ett bra jobb för att få Federal Telecommunications Commission (COFETEL) och ministeriet för kommunikation och transport (SCT) att ge tillstånd. att vara telefonoperatör.
Mexican.vc och dess första portfölj av Startups
2011 fick jag reda på det genom Santiago Zavala nu General Partner i 500 Startups Mexiko Att killarna från Callpicker hade fått en investering från den mexikanska.vc-fonden, jag visste att de hade talangen och möjligheten att göra det på ett stort sätt.
Efter flera månaders inträde i accelerationsprogrammet ändrades namnet till Fontacto, vilket är mer meningsfullt eftersom dess målmarknad är Mexikanska republiken och ett angelsaxiskt namn inte är särskilt attraktivt för denna publik (oavsett om vi är mycket bedrövade) .
Efter en fantastisk mexikansk.vc-demodag i Silicon Valley, laget av Fontacto Han väljs av 500Startups för att gå in i acceleratorn i Mountain View, en stad mycket nära San Francisco och San Jose i Kalifornien. Det var en period av två år som demonstrerar och gör det mycket tydligt att grundarteamets uthållighet har varit nyckeln till att uppnå dessa prestationer. Nu återstår det att se om marknaden de riktar sig mot svarar på samma sätt som de investerare som stöder dem.
Fontacto förbereder sig för att tävla med de stora.
En av de tydliga fördelarna som den har Fontacto, är att det erbjuder till små och medelstora företag, liksom till egenföretagare eller frilansare; har möjlighet att ha flera telefonnummer i hela Mexikanska republiken. Som kan omdirigeras till en fast telefon, mobil och till och med Skype.
Det är uppenbart att de på väg kommer att möta telefonens stora i Latinamerika som Movistar och Grupo CARSO, men de går in i en nisch som är mycket öppen för alternativ på marknaden. Eftersom det finns mycket oro för att ha tjänster som erbjuder en högre servicekvalitet än det nuvarande erbjudandet för de stora i branschen.
Vi kommer att se om 2013 blir året som Fontacto sticker ut och kan börja erövra marknaden för entreprenörer / frilansare i Mexiko. För att de ska pröva utan kostnad finns en nollplan som ger dem 100 poäng att börja.
Extra: Om de har en Startup har jag skapat en samling som heter Startups Latin America så att jag kan se deras projekt och om det är något innovativt att kunna göra dem kända i detta medium (att sätta din Startup i samlingen garanterar inte ett inlägg i WWWhatsnew).