1 mistake

Fem vanliga misstag när du använder kanoniska webbadresser för att undvika duplicerat innehåll

1 misstag

rel = kanonisk Det är ett HTML-attribut som skapats för att bekämpa duplicerat innehåll på webben. Vad den gör är att indikera för sökmotorer (Yahoo!, Bing, Google, etc.) att de, med tanke på en uppsättning sidor med liknande innehåll, endast bör vara uppmärksamma på en viss sida. Sökmotorer gör det som standard när de ser flera liknande sidor (t.ex. de som genereras av virtuella butiker genom att låta användaren beställa efter pris och popularitet en uppsättning artiklar eftersom samma innehåll visas men i en annan ordning) kommer att ta det mest relevanta det fantastiska med attributet rel = canonical är att det är du som berättar för dem vilken de måste ägna särskild uppmärksamhet åt.

Tja, på den officiella Google Webmaster Bloggen delar de några tips om vad man inte ska göra när man hanterar dessa typer av länkar:

1. rel = kanonisk pekar på den första av en serie av sidor

Det är enkelt, du har en artikel uppdelad i flera sidor och för att tro att innehållet dupliceras tas det som en kanonisk URL för den första, så att innehållet i det andra, tredje och automatiska döljs från sökningen motorer. det fjärde osv. Om nu det du vill är att hantera paginerat innehåll på andra sätt kan du dokumentera dig själv om taggarna View-all och rel = prev och rel = next.

2. Absoluta webbadresser skrivna som relativa webbadresser

En absolut URL är av typen https://www.example.com/wp-images/gatos.png med suffixet https: // www .. En relativ URL är en enklare URL som avstår från ett sådant suffix för att snabbt indikera filer i underkataloger på webbplatsen, till exempel, något av typen wp-images / cats.png pekar på en sökning efter cats.png-bilden i mappen wp-images. Därför är det enda att göra felaktiga länkar genom att utan tvekan blanda båda typerna av interna webbadresser. Som ett exempel, genom att sätta, kommer det att indikera att all denna sträng behandlas som en relativ URL, så rel = kanonisk pekar på fel URL https://www.ejemplo.com/exempel.com/wp-images/gatos.png

3. Flera rel = kanoniska på en sida och / eller peka på utländska webbplatser

Flera olika deklarationer av rel = canonical på samma sida kan helt förlora fördelarna med att använda länkar med detta attribut. Det kan hända dig just nu och du kanske inte inser det, med några exempel när du använder en mall som används av andra användare och rel = kanoniska punkter till deras webbplats istället för din, eller när SEO-plugins lägger till extra länkar automatiskt . Så den enda lösningen är att kontrollera rubrikerna väl för att undvika huvudvärk av oaktsamhet.

4. Kategorisidor eller målsidor med rel = kanonisk pekar på en utvald artikel

Genom att vilja göra mer kan du göra mindre. Genom att låtsas att undvika duplicerat innehåll mellan en kategorisida och en utvald artikel genom att skapa en rel = kanonisk länk som pekar på den andra, vad som verkligen kan hända är att sökmotorer avstår från den första helt, då riskerar du en helhet uppsättning artiklar i utbyte mot en, den som framstår som enastående; Detsamma gäller målsidor. Sammanfattningsvis finns det inget behov av att sätta dem.

5. rel = kanonisk i kroppen () på sidan

Det är onödigt att bekräfta vikten av rel = kanonisk för att undvika duplicerat innehåll så det måste vara en av de första sakerna som syns när sidan laddas. Detta uppnås om och endast om länken med ett sådant attribut placeras ordentligt i sidhuvudet, specifikt ordnat så högt upp som möjligt i huvudet> eftersom annars, till exempel när du lägger det i kroppen> från sidan, till ignoreras av sökmotorer.