Facebook taggar manuellt användarinlägg för att träna sina system

Facebook-app

Återigen måste vi prata om Facebook, och ja, dess engagemang i användarnas integritet, hur kan det vara annorlunda, och det kan vara ytterligare ett problem att lägga till de många problem som fortfarande är öppna. Och det är att en ny rapport från Reuters lyfter fram användningen av tusentals anställda i externa företag spridda runt om i världen, i de nästan 200 projekten för manuell märkning av innehåll som publicerats av användare på Facebook och Instagram, för att hjälpa Artificial Intelligence-systemen för företaget att ha tillräckligt med data för att utbildas för att förbättra sin verksamhet, enligt källor från företaget. Med detta avser Facebook att veta vad användare publicerar på sina olika plattformar för att anpassa sina funktioner, och vid behov lansera nya, beroende på vilken typ av innehåll de publicerar i olika stadier, förutsatt att nya möjligheter till inkomst öppnas.

Tusentals outsourcade arbetare arbetar för Facebook med manuell märkning

Reuters fokuserar på ett projekt som startade i april förra året i Hyderabad, Indien, där det ursprungligen har sysselsatt upp till totalt 260 arbetare. Inledningsvis har miljontals innehåll publicerats för fem år sedan taggats, inklusive innehåll publicerat såväl som privat, både på Instagram och Facebook. Vi försökte tagga innehåll som erhållits slumpmässigt från statusuppdateringar för att klassificera dem i fem olika kategorier, betraktade av Facebook som dimensioner. Etiketterna reducerades till cirka 30, vilket ansvarar för manuell märkning av innehåll som publicerats av användare under föregående månad. Detta märkningsarbete pågår fortfarande, och hoppas att det kommer att slutföras åtminstone till slutet av detta år, enligt vissa av dess arbetare, som har föredragit att vara anonyma. I detta specifika projekt har offentligt innehåll använts Fångat på engelska, hindi och arabiska. Facebook noterade att samma projekt också sysselsätter outsourcade arbetare från Timisoara, Rumänien och Manila, Filippinerna. Det sociala medieföretaget har sekretess- och juridiska team som måste förhandsgodkänna alla märkningsinitiativ som äger rum. Dessutom har den andra manuella märkningsprojekt i andra delar av världen för sina olika funktioner.

Oförenlighet med vissa lagar genom att inte be om uttryckligt samtycke

En tidigare Facebook-integritetschef, som vill vara anonym, påverkar användningen av användarpublikationer utan deras uttryckliga medgivande, där de i vissa fall också handlar om personuppgifter. Användare informeras inte eller erbjuds möjligheten att vägra att bearbeta sina publikationer i de olika manuella märkningsprojekten. Och även denna situation kan strida mot den nuvarande europeiska dataskyddslagen, vilket är mycket krävande i denna fråga. Facebook försvarar sig genom att indikera för ovannämnda nyhetsbyrå att det har en teknik som möjliggör synkronisering av publikationer taggade med borttagningsförfrågningar och ändringar av innehållsintegritetsinställningar.