captura-100

Facebook presenterar sitt eget «Youtube»

captura-100

På Facebook har de jobbat hårt för att lyfta fram videon i sitt sociala nätverk, erbjuda resurser för att visa relaterade videor, skapa kanaler så att kändisar kan sända live … men de vill inte sluta där, och idag har de förklarat vad de är förbereder: en specifik kanal för detta format, videor i popup-fönster, föreslagna videor, spellistor …

Vad de har visat är resultatet av år av arbete, som rapporteras i anteckningen, analyserar hur användarna beter sig när de ser en video i sin applikation, både i minuter av visning och i interaktion. Denna oro har möjliggjort lanseringen av nya format, till exempel den 360-graders som vi såg för några veckor sedan, och har genererat tester av olika slag inom avsnittet relaterade videor.

Dessa Föreslagna videor De är resultatet av en funktion de testar på iPhone, test som bara har några dagar, men som visar att det verkligen finns mycket interaktion från användare, som hoppar från en video till en annan utan att oroa sig för vem som ursprungligen delade den . De har nu lanserat den föreslagna videosektionen över hela världen (endast för iPhone) och har börjat testa annonserna inom avsnittet. På webben är det ännu inte tillgängligt för alla, och på Android kommer det att vara de närmaste månaderna.

De har också arbetat med en funktion som låter dig se video på en flytande skärm så att vi kan navigera i resten av det sociala nätverket utan att förlora den aktuella videon, något som hjälper till att öka användarnas varaktighet.

Å andra sidan ökar de möjligheten att visa tidigare valda videor och presenterar ett alternativ, fortfarande i test, som gör att du kan markera videon för att se den senare. sparad sektion. Detta är säkert den som kommer att ha störst inverkan, eftersom vi kan ha en lista med utvalda videor under dagen för att se dem tyst hemma på natten.

Slutligen testar de ett avsnitt från vilket det bara är möjligt att titta på videor, både från vänner och från sidor, en videoikon Den måste vara tillgänglig längst ner i applikationen eller i avsnittet Favoriter så att vi kan ha vårt eget YouTube inom Facebook.

Naturligtvis kommer alla dessa funktioner att åtföljas av verktyg som hjälper utgivare att hantera och kontrollera sina videor på Facebook, så det är uppenbart att de vill locka de mest relevanta youtubers uppmärksamhet så att de också kan testa sin plattform.

Även om det för tillfället är tester som inte är tillgängliga över hela världen är det klart vad målet är att stiga till podiet för videovärlden på Internet.