Facebook lanserar funktion för att skapa gratisbutiker på Instagram och Facebook

facebook-butiker

För att hjälpa småföretag under pandemin, meddelade Facebook för några timmar sedan lanseringen av Shops, ett sätt för företag att etablera gratisbutiker på Facebook och Instagram. Butikerna, som kommer att innehålla tjänster från tredje part, inklusive Shopify, BigCommerce och Woo, är utformade för att göra det sociala nätverket till ett lämpligt shoppingdestination.

VD Mark Zuckerberg sa att det skulle vara viktigt att utvidga e-handeln för att börja bygga upp ekonomin när pandemin fortsätter. Facebook satsar på att få fler lokala företag online kommer att hjälpa företag och förbättra användarnas lojalitet på deras sociala medier.

Butiker kommer att vara gratis och företag kommer att kunna köpa annonser för dessa butiker. När människor använder Facebooks betalningsalternativ kommer de att debiteras en avgift.

Zuckerberg sa att butiker kommer att förbättra standardupplevelsen för webbhandel genom att lagra användarnas betalningsuppgifter på ett ställe, som de sedan kan använda på vilken Facebook- eller Instagram-butik som helst.

Butiker finns på Facebook-sidor och på företagens Instagram-profiler och kan också visas i berättelser eller marknadsföras i annonser. Föremål som företag har gjort tillgängliga för köp visas i butiken och användare kan spara eller göra en beställning.

Hantering med kunder kommer att ske via Messenger, Instagram och WhatsApp. Så småningom planerar företaget att låta dig bläddra i butikskataloger och göra inköp direkt från chattfönstret.

Det arbetar också med att integrera lojalitetsprogram med butiker så att användare enkelt kan se och följa poäng och belöningar.

Butiker kommer att börja rulla ut till Facebook idag i USA och slå Instagram någon gång i sommar.