Facebook kommer att öka synligheten för media som har prestige utanför plattformen

Facebook

Facebook har publicerat en artikel som beskriver några steg de tar för att säkerställa att falska nyheter cirkulerar mindre på deras plattform.

Det finns många åtgärder, och mycket av den inverkan det kan ha på vår dag till dag. Dessa steg inkluderar:

– De startar en process av samarbete med externa experter för att hitta nya sätt att bekämpa fler falska nyheter snabbare. Dina professionella datainformationspartners är en viktig del av din strategi för att motverka desinformation, men de står inför storskaliga utmaningar: Det finns helt enkelt inte tillräckligt med professionella datakontrollanter runt om i världen, och som all bra journalistik tar dataanvändning tid. En lovande idé att stärka sitt arbete innebär att Facebook-användargrupper inriktar sig på tidningskällor för att bekräfta eller motsäga påståenden om potentiellt falskt innehåll. Under de kommande månaderna kommer de att fortsätta utforskningarna och fortsätta att samråda med ett brett utbud av forskare, faktakontrollsexperter, journalister, undersökningsutredare och civilsamhällesorganisationer för att förstå fördelarna och riskerna med idéer som denna.

– Utöka rollen som Associated Press som en del av tredjepartsverifieringsprogrammet. Som en del av sitt tredjepartsverifieringsprogram kommer AP att utöka sina ansträngningar genom att diskreditera falsk och vilseledande videoinformation och innehåll på spanska som visas på Facebook i USA (för närvarande endast i det landet).

Minska räckvidden för grupper som delar falsk information upprepat. När människor i en grupp upprepade gånger delar innehåll som har bedömts vara falskt av oberoende faktakontroll, kommer de att minska den totala nyhetsfördelningen för den gruppen.

De lägger till en Click-Gap-signal i matningen. Denna rankning använder många signaler för att se till att människor ser mindre kvalitetsinnehåll i sina nyheter. Click-Gap är baserad på webbgrafik, en konceptkarta över Internet där domäner med många inkommande och utgående länkar är i mitten av grafen och domäner med färre inkommande och utgående länkar är i kanterna. Click-Gap söker efter domäner med ett oproportionerligt antal utgående Facebook-klick jämfört med deras plats på webbgrafen. Detta kan vara ett tecken på att domänen lyckas på nyhetsflödet på ett sätt som inte återspeglar den auktoritet de har skapat utanför den och producerar innehåll av låg kvalitet.

Den sista punkten är den som kan ändra synligheten hos prestigefyllda medier och öka den, så det är goda nyheter för dem som strävar utanför Facebook men inte är särskilt framgångsrika inuti.

Du kan läsa mycket mer om de steg de tar i den här länken.