Facebook-grundare uppmanar att dela upp företaget i åsikter

Facebook6-730x436

En ny röst anländer som ansluter sig till dem som ber om uppdelning av Facebook på grund av den höga makt som uppnåtts under alla dessa år och når mer makt än någon annan i den privata sektorn eller i regeringen. Och den nya rösten är ingen ringare än Chris Hughes, medgrundare av Facebook, som har skrivit en lång op-ed i The New York Times. Trots att han lämnade företaget 2007 (2012 frigörde han sig från alla sina handlingar på Facebook) känner Hughes en känsla av ilska och ansvar och tror att Facebook för närvarande är tillräckligt stort och kraftfullt för att hota demokratin. För honom finns inget prejudikat för Zuckerbergs förmåga att övervaka, organisera eller till och med censurera samtal mellan två miljarder människor. I själva verket är det förvånande att när det gäller Facebook handlade antimonopolmyndigheterna inte vid den tiden för att förhindra överdriven tillväxt av företaget för att garantera konkurrenskraft på marknaden, eftersom USA är ett land som traditionellt har kontrollerat monopol. . .

Facebook Inc. har för mycket kraft mellan Facebook, Instagram och WhatsApp, de tre viktigaste sociala plattformarna

Dessutom tror han att böterna som FTC kommer att ålägga honom är otillräckliga, de tror inte ens på det nya tillvägagångssätt som fokuserar på integritet, som Zuckerberg tillkännagav i april förra året och påpekade att lösningen går igenom Krav på uppdelningen av företaget innan det är för sent, det vill säga omvända inköp av Instagram och WhatsApp för att bli oberoende tjänster, vinna konkurrens. I detta avseende måste vi komma ihåg att Facebook Inc arbetar för att förena meddelandeplattformarna för Facebook, Instagram och WhatsApp för att bli en , även om användare kan fortsätta att använda sina respektive program separat. Om denna fusion fullbordas blir det praktiskt taget omöjligt att dela upp företaget. Hughes anser också att det finns ett behov av en federal myndighet för att skydda amerikaner från alltför stor räckvidd för både Facebook och andra tekniska giganter. Och kritiskt mot företaget, för att offra säkerhet och artighet för Clicks, till Facebook-teamet för att förstärka Zuckerbergs tro istället för att utmana dem, som Zuckerberg själv, som säger att:

Endast Mark kan bestämma hur Facebook-algoritmer ska konfigureras för att avgöra vad människor ser i sina nyheter, vilka sekretessinställningar de kan använda och till och med vilka meddelanden som levereras. Det anger reglerna för hur man skiljer våldsamt och brännande tal från enbart stötande, och du kan välja att stänga av en konkurrent genom att förvärva, blockera eller kopiera det.

Chris Hughes op-ed i The New York Times finns tillgänglig efter denna länk.