Elbilsektorn kommer att domineras av kineserna

Baojun E100

Baojun E100

Kina har en mycket förberedd industri för tillverkning av elbilar, och uppenbarligen kan ingen konkurrera med dem.

De avslutar detta i en MIT-publikation, från vilken de indikerar att Kinas underlåtenhet att kopiera förbränningsbilmodeller inte kommer att upprepas med den elektriska marknaden.

I förbränningsvärlden fanns det problem med motorerna, de var inte bra, USA och Europa hade mer erfarenhet och de stora varumärkena var oåtkomliga. Med kraftsektorn finns det ingen sådan gräns, inte mindre komplex ur mekanisk synvinkel, och Kina har redan en enorm elektronisk tillverkningskedja, titta bara på antalet batterier, mobiltelefoner och andra enheter de tillverkar dagligen .

Den prioritet som införts av den kinesiska regeringen

I Made in China 2025 har de elbilar som en av landets tio prioriteringar, de vill vara världsledande och de har redan infört åtgärder för att generera efterfrågan. På bara fem år har de 500 elfordonsföretag och de har statliga subventioner för att växa ännu mer.

För att få en registreringsskylt för en förbränningsbil i Kina måste du bokstavligen vinna lotteriet. Landet lotterar dem, med en sannolikhet att ge en på 0,2%, även om det också säljer dem på auktion för mer än 12 000 euro (elbilen på bilden ovan, presenterad 2017, kostade vid lanseringen cirka 10 000 euro). Med elbilar som inte händer är registreringar gratis och de levereras snabbt, vilket genererar en ständigt växande efterfrågan på denna typ av teknik. Den kinesiska regeringen har till och med antagit en lag som gör det svårt att skapa bränsledrivna bilfabriker. Shenzhens flotta med 16 000 bussar är nu 100% elektrisk och dess taxivagn är också nästan helt elektrisk.

För närvarande säger International Energy Agency att Kina köper mer än hälften av världens nya elbilar. Förutom en robust lokal industri finns många globala tillverkare redan på den kinesiska NEV-marknaden (New Energy Vehicle), främst genom joint venture-avtal som Nissan, Toyota, VW, BMW och Volvo.

Kina kommer att leda världen av elbilar, och skillnaden med andraplatsen kommer säkert att vara enorm.