När vi surfar på Google Play eller iTunes på jakt efter nya applikationer tenderar vi nästan alltid att hamna i katalogerna för framstående applikationer (handplockade av Google eller Apple-team) eller de som uppnådde stor popularitet bland användarna, vilket är praktiskt taget omöjligt att nå för att de nya juvelerna som inte får framträdande men de lyckas erbjuda originalfunktioner för en viss typ av allmänhet.
Det problemet, som existerar sedan apparna finns, kan lösas med anpassade sökmotorer, applikationer som visar andra applikationer efter att ha gjort specifika filter, som vet att användaren perfekt vet vad de har att rekommendera.
Den nya kategorin tillhör denna kategori av projekt Atrappo (atrappo.com), en applikationsrekommendator som har körts i webbformat i flera månader och som nu kommer till Spanien för iOS och Android, en applikation skapad av Appdatumet och Bitoon.
När vi startar applikationen måste vi ange vår profil (om vi har barn, om vi är resenärer, om vi gillar teknik, om vi älskar kultur och design … variabler som krävs för att rekommendationerna ska bli så personliga som möjligt.
Sökningen utförs genom att korsa de fördefinierade smakerna med utvärderingarna av applikationerna genom olika källor (sociala nätverk, nedladdningar etc.), vilket gör det möjligt att garantera så mycket som möjligt kvaliteten på det som visas.
Atrappos webbversion har redan 5 miljoner månadsanvändare i Spanien, Latinamerika, Brasilien, Indien och Kina, ett nummer som säkert kommer att utökas nu med dessa versioner för Android och iOS.