Artificiell intelligens – 3, Go Champ – 0

alphaGo

Det artificiella intelligenssystemet som utvecklats av Google, AlphaGo, har vunnit sitt tredje spel i rad till världsmästaren i Go och därmed vunnit mästerskapet där det bland annat ville visa att det är möjligt att skapa ett program som tänker, inte bara beräknar miljoner kombinationer per sekund.

Från Google rapporterar de att detta är goda nyheter för mänskligheten, eftersom det alltid har ansetts att spela Go, till skillnad från andra spel (som schack), är mycket mer än att verifiera kombinationer och beräkna möjliga resultat, det finns en ingrediens i kreativitet som har tillät människor att vinna över Go-simulatorer i många år. Om AlphaGo skulle utföra ett system för att söka efter alternativ som liknar schacksimulatorer, måste den beräkna fler sökningar än antalet atomer som finns i det kända universum.

För att vinna fick AlphaGo lära sig att starta spelet på 30 miljoner olika sätt, och det spelade mot det länge så att systemet hade sin egen teknik, sitt eget sätt att spela. I själva verket använde programmet som slog Garry Kasparov 1997 (Deep Blue) också ett självlärande system, vilket gör det klart att för att vara en mästare måste du träna mycket, och om en dator kan träna snabbare och utan blir trött aldrig, balansen kommer alltid att vara obalanserad.