Bara en månad efter att Google officiellt tillkännagav förvärvet av Waze, med det primära målet att förbättra Google Maps när det gäller uppdateringar av trafikdata och sökeffektivitet, tar Apple ett parallellt steg. och tillkännager förvärvet av det kanadensiska företaget Locationary.
Som vi diskuterade avsåg Google att fokusera på trafikdata i realtid, medan Apple har valt Locationary att fokusera på att förbättra distributionen av lokala företagsdata med hjälp av Saturn-plattformen, som specialiserar sig på att hantera lokal data och hålla informationen uppdaterad. Relaterat till geolokalisering, något som, med tanke på det ständiga flödet och förändringen av företag, lokaler etc., vanligtvis är ett problem för kartläggningstjänster. Därför kommer Locationary att fokusera på att tillhandahålla data som är så exakta som möjligt när det gäller geolokalisering av närliggande företag, med tanke på att informationen ständigt uppdateras.
Både Locationary-teamet och tekniken kommer att fungera exklusivt för Apple, och vi vet inte villkoren eller kvantiteten för köpet just nu. Och med detta fortsätter jättarnas kamp för att erbjuda bästa möjliga karttjänst, och även om det verkar som om Apple har svårt att överträffa Google Maps, skapar de verkligen en alltmer kompetent tjänst och är fortfarande ihärdiga för att kompensera för de fel som Apple Kartor som presenterades förra året och som missnöjde så många användare.