Antropologisk marknadsföring! utmaningarna i går och idag

Antropologisk marknadsföring!  utmaningarna i går och idag

Jag vet från överraskning till överraska framväxten och penetrationen av sociala medier tar oss. Sedan Facebook dök upp i våra liv har vi bara upptäckt nya sätt att bygga relationer.

vladgrin – Fotolia.com

Definitivt, om vi lägger bilder från det senaste decenniet, hittar vi en före krisen; där vi alla åtnjöt symbolerna som gav makt och status (alltid tack vare konsumentkredit och isolering och, om möjligt, anrikning, på bekostnad av den andra) och senare, där sociala medier hjälper oss att upphöja ängeln som vi alla bär inne och slutligen förvandla oss till sociala varelser.

Från den tidigare reflektionen är att vi tar tillflykt för att förklara uppkomsten av begrepp som tillit, upplevelse, känslor, relationer, bindningar, summan av influenser, förening av styrkor och byggande av personliga och företagsmärken.

Vi går mot en modell där vi själva äntligen är prosumörer – vi är de som med våra handlingar varje dag, vi bygger de alltid dynamiska och föränderliga grunderna – på vilka vi upprätthåller variabler som konsumtion och produktion. Motor av civilisationer!

Och det är genom sociala medier och omvandlingen av traditionell marknadsföring till en disciplin med höga nivåer av psykologi, antropologi och sunt förnuft, som berättar vilka åtgärder vi måste vidta för att befästa ett band med en annan person.

Marknadsföring idag är antropologiskt och styrs av tio utmaningar som idag fortfarande är den största orsaken till misslyckande i strategier som är utformade för att påverka kundernas känslor.

Om du inte lyssnar kan du bara förmedla ditt meddelande. Vi måste komma ihåg att varumärkesbudskapet måste vara ad hoc med kundernas behov och att den första frågan alltid är, vad kan mitt varumärke göra för andra? Att känna kunden och låta dem veta är grunden för förtroende. Lyssna!

Var snäll, ingen ögonkontakt! Detta är en oumbärlig nyckel som alltför ofta saknas i varumärken som reser genom sociala medier. Om vi ​​inte är medvetna om att virtuella relationer innebär avsaknad av visuell och fysisk kontakt är det ännu viktigare att visa höga doser av empati och leta efter de punkter där vi delar, smakar, behöver och intresserar.

Vi behöver nätverk Var är dina kunder? Att veta vem din målgrupp är och med vem du kan skapa effektiva relationer liknar känslan som invaderar oss den första skoldagen, där vår socialisering började ta form. Det är viktigt att veta vad du kan tillfredsställa och leta efter dina kunder och allierade i de mest effektiva kanalerna.

Att lära sig relatera, en fråga om utbildning. Ja, det är slutligen, det är fortfarande specifikt kundservice, det stora handikappet som varumärken möter på väg till tillväxt. Precis som alla studier är det viktigt att känna till våra kunder för att kunna leverera en global tjänst direkt till deras känslor. Mät, analysera mätvärden; Vad gillar de, var går de in och när går de, allt du kan få om deras behov är viktigt för att skapa övergivande, allt du kan få om deras behov är viktigt för att växa ditt varumärke!

Det diffusa konceptet innovation. När vi börjar konsolidera ett socialt varumärke. När vi startar vårt eget företag och / eller går med som ett team i andra varumärken hör vi ofta om innovation, behovet av att tillföra värde, skapa, i slutändan visa något som gör skillnad. Innan vi förtvivlar måste vi maximalt ta det faktum att om vår idé är av kvalitet och om vi är villiga att arbeta mycket för den levererar vi redan det unika värdet av vår bästa kvalitet: förmågan att vara äkta.

Ordet, inneboende i människan. Endast vi inom djurriket har kapacitet för kompromisser och tal. När en person ger sitt ord till en annan förbinder han sig genom etik. Vid andra tillfällen i historien var det inte en dödsorsak att inte hålla åtaganden, idag driver kriser varumärken från sociala medier!

Fuska inte på din klient. Behöver vi mer sunt förnuft för att förklara detta nuvarande antropologiska marknadsföringsbud? vad vi känner när vi upptäcker att någon ljög för oss, hur den andra människan känner, vilka konsekvenser som härrör från brist på förtroende och i allmänhet uppdelning av relationer.

Allt är okej, eller hur? En annan av de stora lärdomar som mänsklighetens historia lämnar oss tvingar oss att uppmärksamma de effekter som härrör från självcentreradhet. För ofta, i olika scenarier vi står inför, tror vi att det går bra, men i verkligheten är det inte. Samma sak händer i sociala medier; Vi måste komma ihåg att den nuvarande konsumenten är angelägen om att etablera relationer, det är därför det är möjligt att identifiera eventuella obehag eller bakslag redan innan han är medveten om vi är fokuserade på den andras tillfredsställelse.

Vårda förhållandet. När bandet med din klient har upprättats är det mest normala att det alltid ökar. För detta är det nödvändigt att aktivt lyssna på deras behov, deras feedback, interagera med dem, alltid söka kunskap om sina intressen och ge gåvor. Vem kan hålla sig borta från gåvan? Det är där nyckeln till framgång med erbjudanden, rabatter, lotterier, kuponger, genom vilka kunder är lojala mot ditt varumärke.

Personliga relationer och kortsiktiga visioner? Oförenlig. Detta är i allmänhet fallet, varumärken gör misstaget att glömma kundtjänst när den fruktade och undervärderade kundsäljprocessen börjar. Vi måste komma ihåg att en kund alltid är det från det ögonblick vi upprättar kontakt. När relationerna går sönder i denna fas är förtroendet större och krisen mer virulent!

Slutligen verkar det som om sociala medier och aktuell marknadsföring inte söker utan att vi lär oss att bygga team, tjäna och spendera bara det vi verkligen behöver och integrera oss i det kompletta maskineriet som rör världen. De är utmaningarna med antropologisk marknadsföring! Hur verkar inte livet självt för dig?