Amazon investerar i Deliveroo för att leda matleveransvärlden

entrega

För att etablera sig som en ledare inom leverans av paket har Amazon beslutat att utöka sin verksamhet genom att börja med internationella restaurangleveranser, en sektor som Uber har varit ledande till nu. För detta har Amazon tilldelat en finansiering på 575 miljoner som ska injiceras i Deliveroo, en Londonsbaserad start som grundades 2013, som efter att ha uppnått framgång i sitt ursprungsland utökade sina leveranstjänster med etablering i andra territorier som Frankrike Australien, Hong Kong och Kuwait. Detta har gjort det möjligt för Deliveroo att positionera sig bland de bästa företagen i livsmedelsleveranssektorn, som för närvarande erbjuder sina tjänster till mer än 80 000 anläggningar, men detta kan öka positivt tack vare kapitalinsprutningen från Amazon och andra investerare. Detta ger Amazon möjlighet att stärka sina paketleveranstjänster och göra en plats för sig inom livsmedelsleveranssektorn efter att företaget stängde sin egen leveranstjänst som verkade i Storbritannien i december. Som svar på den ekonomiska återupplivningen som Amazon fick, planerar Deliveroo att utöka sitt team av arbetare genom att anställa mer personal och även ändra arbetsfördelarna genom att ge bättre incitament till restauranger och kurirer. Enligt Will Shu, Deliveroos grundare och VD, har Amazon varit en inspiration för mig och företaget och har också bekräftat hans önskan att arbeta med Amazon genom att definiera det som en organisation som tar konceptet kundservice till en annan nivå. Innan Amazon gjorde denna stora investering hade Uber dock tidigare varit i förhandlingar med Deliveroo för att förvärva företaget, men i slutändan kunde ett avtal mellan parterna inte slutföras på grund av brist på samförstånd om siffran. . Detta nya partnerskap mellan Deliveroo och Amazon kan sätta ännu mer press på Uber vars aktier stagnerade på den offentliga marknaden förra veckan och orsaka dess tillväxttakt att gå in i lågkonjunktur.