ANSÖKAN

7 tips för att vakna på morgonen utan att behöva kaffe

7 tips för att vakna på morgonen utan att behöva kaffe

7 tips för att vakna på morgonen utan att behöva kaffe

De kaffe Det är den magiska pimaen som gör att vi kan komma in i världen på morgonen.

Tack vare honom gick vi från att säga god morgon genom att gryta till att glatt hälsa andra och från att inte kunna stava vårt namn till att utföra allt arbete som ligger framför oss.

Men vissa människor kan inte drick koffein av hälsoskäl eller helt enkelt för att de inte gillar det. Vad händer med dem då? Kommer de att fortsätta att kommunicera genom grymt tills den svala luften på gatan skiljer dem ut? Var inte rädd; för att tänka på dem har killarna från ASAP Science publicerat en video där de ger oss sju tips för att vi ska kunna aktivera på morgonen inget kaffe. Och allt detta stöds av vetenskapen. Har du inte sett det än? Vi säger er.

1. Öppna fönstret för att aktivera dig själv på morgonen

Som barn misshandlade vi tillfälligt våra mödrar när de såg att det inte fanns något sätt för oss att gå upp för att gå i skolan och beslutade att rulla upp persiennen från vårt rum på en gång.

Det mest irriterande var det öronbedövande ljudet det producerade, men den plötsliga påverkan med solljus (om den redan hade lämnat) gynnade den också att, oavsett om vi ville eller inte, skulle vi lämna vårt letargi och låt oss bara gå ur sängen.

Tja, bortom ljudet från blinda, det från ljus Jag vet att han upprätthålls av vetenskapen och skyller på allt när han har melatonin. Som vi har sagt dig vid andra tillfällen är det en hormon ansvarar för att kontrollera sömncykler enligt ögonblick på dagen där vi är. Så under mörker är separerad i mer kvantitet, vilket indikerar att det är på natten och därför läggdags; medan deras nivåer minskar drastiskt när klarhet.

Av denna anledning, om vi lyfter blinda och solljuset invaderar rummet, kommer vår kropp att vara medveten om att det är dagtid och uppmuntra oss att gå upp ur sängen, minskar känslan av trötthet.

Visste våra mödrar detta? Vi vet inte, men möjligen ja, det är därför mödrar vet allt.

2. Ta en kall dusch för att komma in i världen

Många vetenskapliga studier visar att kontakten med kallt vatten aktiverar olika hjärnregioner som är ansvariga för vaka och dessutom ökar temperaturförändringen vår ämnesomsättningoch därigenom minska Trötthet.

Kanske är detta inte särskilt genomförbart på vintern, men rådet finns och nu när sommaren kommer är det en bra tid att börja.

3. Drick vatten på natten och under dagen

Som ni vet består vår organism ungefär av en 60% vatten, men det är inte stabilt, så vi måste fyll på den när vi förlorar det.

En av de tider på dagen när vi tappar mest vatten är över natteneftersom vi vanligtvis gå på toaletten och svettas mycket och dessutom det egna andas det får oss också att förlora det. Okej, ja, under dagen andas vi också, svettas och går på toaletten; men vanligtvis under dagen brukar vi dricker vatten, medan om vi tillbringar 8 timmar i sängen är det åtta timmar utan att dricka någon vätska.

Av den anledningen, även om vi inte märker det, vaknar vi ibland med lite uttorkningvilket är mer än tillräckligt för att minska vår vakenhet och öka Trötthet. Så, drick ett glas vatten på morgonen kan det hjälpa oss att återhämta sig från det tillståndet.

Logiskt sett måste vi också fortsätta dricka under resten av dagen för att fortsätta att vara aktiv och frisk.

4. Ha en hälsosam frukost

Vem gillar inte att dricka choklad och pannkakor till frukost? Kanske kaffe Inte alla gillar det, men du måste vara märklig så att du inte gillar choklad och pannkakor. Men om det du vill är att vara aktiv och kunnig Detta är inte det bästa alternativet, eftersom det har bevisats att konsumtionen av enkla sockerarter minskar varningsstatusa, medan det intas livsmedel rik på fiber och kolhydrater, som spannmål, frukt eller bröd, uppstår motsatt effekt, vilket ökar vakenhet och dessutom att öka kognitiv funktion resten av dagen.

Å andra sidan konsumtionen av fetter och sockerarter får oss att äta mer hela dagen, vilket får dess effekter att öka ännu mer, medan fiber och kolhydrater producerar en mättnadseffekt mycket mer fördelaktigt.

5. Drick apelsinjuice. Eller hela apelsinen

Om du lägger till en apelsinjuice till alla ovanstående, bättre än bättre. Det har visats att citrus- innehåller stora mängder flavonoider, ämnen som är kända för att minska kognitiv försämring associerad med åldrande och neurodegenerativa sjukdomar.

Dessutom har orange också stora mängder fiber, men om du vill ta den ska du inte filtrera saften, eftersom de flesta finns i massa.

6. Träna

Visst har du någonsin hört det från Jag ska springa på morgonen och därmed fångar jag dagen med mer lust. Utöver ordstäv eller populär visdom är sanningen att detta uttalande är en stor sanning.

I grund och botten beror det på att fysisk aktivitet främjar ökat blodflöde i kroppen, vilket underlättar ankomsten av syre till hjärnan och öka aktiviteten hos hippocampus, som är hjärnregionen associerad med minne och inlärning.

Dessutom stora mängder neurotransmittorer associerad med känsla av välbefinnande.

7. Börja dagen med att lyssna på musik

Musik är själsmedicin. Det är åtminstone vad de säger och utan att behöva bli mystisk är sanningen att musiken har tillräckligt fördelaktiga egenskaper för vår hälsa.

Dessutom ger det upphov till en effekt av spänning och utvidgning av blodkärlsom gynnar oss att börja dagen med kraft och aktiverar hjärnområden associerade med rörelse och känslor.

Slutligen gynnar den också utsöndringen av dopamin, en av neurotransmittorerna relaterade till känslan av välbefinnande och lycka.

Kaffe har många dygder, ja, men om du inte kan dricka det efter att ha läst det här har du inte längre en ursäkt för att inte börja dagen med lust.

Botón volver arriba

Bloqueo de anuncios detectado

Debe eliminar el BLOQUEADOR DE ANUNCIOS para continuar usando nuestro sitio web GRACIAS