TEKNOLOGISK

5 tips för att öka din vinstmarginal

consejos

Vinstmarginaler var den bästa indikatorn för att veta om ditt företag kommer att överleva och växa eller om det kommer att förstöra. Jämfört med resten av variablerna finns det inget annat mått som är direkt relaterat till ditt företags ekonomiska hälsa. Detta är särskilt tydligt inom elektronisk handel. Av denna anledning är det en ständig utmaning för dessa företag att behöva öka vinstmarginalerna för att skapa en sund ekonomisk hälsa.

Ökande vinstmarginaler bör därför vara det viktigaste målet för e-handelsföretag. För att uppnå detta mål spelar prissättningsstrategier en viktig roll och måste tas på allvar.

Nu, frågan som kretsar kring grundarna / cheferna Vad kan e-handelsföretag göra för att förbättra sina vinstmarginaler?

Det är ett faktum att det är extremt komplicerat att konkurrera med så viktiga rivaler som Amazon eller Walmart. De erbjuder alltid lägre priser med sina avancerade dynamiska prissättningsalgoritmer. Att förvänta sig ett mycket stort antal vinstmarginaler inom e-handeln är därför något alltför optimistiskt eftersom priserna dominerar besluten från online-kunder. Det finns dock fortfarande många möjligheter och taktik för att fortsätta arbeta för att förbättra lönsamheten.

Först måste marginalerna för var och en av produkterna identifieras. Det är mycket viktigt att säkerställa produkternas ekonomiska resultat separat. Vad jag menar med ekonomisk utveckling är att veta vilka produkter som genererar stora eller små vinstmarginaler. Detta hjälper dig att förstå företagets hållbarhet och tillväxtkapacitet. Det hjälper dig också att bestämma vilket pris du ska lämna fast och vilket pris du ska sänka, för att investera den sparar tid och pengar i områden med störst potential för ditt företag.

För det andra kan du använda dessa tips för att öka din lönsamhet.

1 – Använd en dynamisk prissättning

Som jag nämnde tidigare är det viktigt att upprätta en korrekt prissättningsstrategi när man försöker förbättra vinstmarginalerna. Bland alla strategier som finns passar den som motsvarar dynamiska priser perfekt med elektronisk handel och uppfyller nästan alla världens behov. Tänk på att 60% av online-shopparna säger att priser är det viktigaste kriteriet när de fattar beslut om sina inköp och tack vare det stora utbudet av produkter och prissammanställningssystem kan konsumenterna hitta alla produkter med de bästa priserna. Låt oss inte glömma de externa faktorerna: speciella dagar, konkurrenskraftiga priser, kampanjer, rabatter … Som ni ser är det inte effektivt att ställa fasta priser eller de som varierar sällan när man arbetar på en sådan dynamisk marknad. Genom att anpassa den dynamiska prissättningsstrategin har nätbutiker stor flexibilitet att sänka eller höja priserna, vilket också ökar hastigheten på svaret på de olika scenarier som uppstår på marknaden. Det är också möjligt att uppgradera och öka dynamisk prissättning genom att använda konkurrenskraftiga prissättningsmetoder snarare än manuellt för att övervaka marknaden 24/7 automatiskt. Denna dynamiska realtidsstrategi hjälper dig att få en konkurrensfördel över dina konkurrenter och öka dina vinstmarginaler.

Låt oss överväga ett enkelt och ganska vanligt scenario, din konkurrent säljer samma produkt som du för $ 150,00, medan du erbjuder den för $ 100,00. Du kommer att fortsätta att ha ett lägre pris om du sålde det för $ 140,00. Den kritiska delen är att du måste vara vaksam om du inte har superkrafter för att kontrollera priser och öka din svarshastighet för att få ut det mesta av den möjligheten. Så i det här fallet ökar du vinstmarginalen och har fortfarande det lägsta priset.

2 – Kundtjänst är viktigt

Vi lever inte i en utopisk värld där priserna är låga, produkterna är av hög kvalitet och kundservice är utmärkt. Enligt forskning är 86% av kunderna villiga att betala upp till 25% mer för bättre vård. Därför är det en ganska sund metod att erbjuda bättre kundservice och sätta högre priser för att öka vinstmarginalerna. Med denna strategi kan du få kunder att återvända för att köpa dina produkter och du har möjlighet att sälja produkter av bättre kvalitet. Tack vare den långvariga återkommande kunden får din online-verksamhet dessutom värdefulla referenser och rekommendationer som är omöjliga att köpa i marknadsföringsvärlden.

Låt mig ge dig några praktiska råd; försök att förbättra din retur- och återbetalningspolicy, svara på kunder så snart som möjligt och vänligt, var tillgänglig 24/7, fokusera inte bara på processer efter köpet – försök att stödja konsumenter med olika metoder som chatt på Live eller personlig uppmärksamhet under varje del av köpet. Kort sagt, det erbjuder en komplett och extraordinär kundupplevelse.

Att bygga denna typ av kundservice kan innebära högre kostnader på kort sikt, men det hjälper dig att få en mycket hälsosam och stabil utgångspunkt med lojala och engagerade kunder.

3- Lagerhantering

Att personen alltid är närvarande och tillgänglig är något som nämndes ovan. Men hur är det med produkttillgängligheten? Alla detaljhandelsföretag online måste ha en väl utformad lagerhantering. 81% av köparna på nätbutiken tenderar att överge ditt företag för att köpa från tävlingen. Inte bara skulle du sakna en möjlighet, men du kan också förlora en långsiktig ledning. Detta kan orsaka en enorm inkomstförlust och påverkar direkt lönsamheten i ditt företag.

En annan skadlig åtgärd för ditt företag är att inte kunna förutsäga framtida försäljning och köpa överflödig lager. Om detta problem inte löses kan de öka dina kostnader och orsaka minskade vinstmarginaler.

4- Sänk kostnaderna

Om du har låga priser har du makt i dina händer! Det betyder att du har möjlighet att ställa in flexibla vinstmarginaler. Försök att prata med dina leverantörer för att begära några rabatter eller specialerbjudanden. Kostnaderna är inte lika med det pris du måste betala till dina leverantörer. Dessutom måste driftskostnaderna (frakt, lager, …) beaktas. Försök att minimera dem.

I världen av elektronisk handel måste du använda vissa verktyg / programvara för att automatisera processerna i ditt företag. Som ägare / chef för en e-handelsbutik har du till ditt förfogande ett stort antal funktionella verktygsalternativ på marknaden som uppfyller olika funktioner. Kontrollera verktygen / programvaran du använder och missa inte kampanjerna.

5- Korsförsäljning / Förbättrad försäljning

Du måste sänka dina kostnader om du vill öka din genomsnittliga vinstmarginal. Och en av huvudkostnaderna för att sälja en produkt är marknadsföringskostnader. Om du ökar förhållandet mellan förbättrad försäljning / korsförsäljning ökar du vinstmarginalen eftersom du kommer att sälja mer än en produkt till en enda person.

Försök att sälja avancerade produkter när köparen granskar lägre produkter, eller buntar avancerade och billiga varor i samma paket som är en bra affär. Bjud in kunder att korsförsälja genom att erbjuda kompletterande eller underordnade produkter. Fokusera på denna strategi, det finns många anpassningstaktiker som du kan implementera i din korsförsäljning / förbättrad försäljningsplan.

Vi har försökt ge dig några tips som hjälper dig att öka dina vinstmarginaler. För en webbutik är det mycket viktigt att ha en stabil ekonomisk situation. Analysera ditt företag, vad du säljer, konkurrenterna, marknaden, kundbeteende och försök att genomföra den mest lämpliga taktiken för dig.

Artikel skriven av Burc Tanir, VD för Prisync, mjukvara för prisjämförelse, för WWWhatsnew

Botón volver arriba

Bloqueo de anuncios detectado

Debe eliminar el BLOQUEADOR DE ANUNCIOS para continuar usando nuestro sitio web GRACIAS