contador de visitas Skip to content

5 Sociala handelstrender för 2013

5 Sociala handelstrender för 2013

Vi närmar oss slutet av året och som vanligt är det dags att reflektera över vad som hände under året och prognostisera trenderna för det nya året 2013. Inom området för social handel har 2012 antagit ett tillväxtår och placerar sin globala omsättning på cirka 6 950 miljoner euro, med en årlig tillväxt på 56%. Som Social-Buy.com påpekade i barometern för Socia Commerce i Spanien 2012 anser 47% av de spanska företagen att sociala nätverk tillför värde i utbyggnaden av online-försäljningskanaler. Dessutom använder mer än en tredjedel av dessa företag redan Social Commerce för att lansera erbjudanden och kampanjer. Dessa uppgifter, tillsammans med det faktum att européernas årliga utgifter för elektronisk handel nu uppgår till 188 000 miljoner euro, visar att 2013 kommer att fortsätta att vara ett år med stor potential för utveckling och expansion för denna sektor.

Denna tillväxt kommer dock att realiseras i fem viktiga trender som företag bör tänka på när de planerar och genomför sina onlineförsäljningsstrategier. Social-Buy.com, ett företag som ägnar sig åt utveckling av tekniska produkter som integrerar e-handel och sociala medier, har lanserat en ny e-bok där den presenterar trenderna inom social handel för året 2013:

Spridningen av försäljning via sociala nätverk och socialisering av försäljningsmiljöerUnder nästa år kommer vi att spela in två trender inom området social handel. Å ena sidan kommer sociala nätverk att bli försäljningsutrymmen för att erbjuda exklusiva produkter eller starta specialkampanjer för följare. Många företag vill också utveckla sina e-handelsutrymmen mot butiker integrerade i sociala nätverk. M-Commerce-konsolideringDen stora penetrationen och användningen av smartphones har lett till en tillväxt på 300% av den globala mobilhandeln under det senaste året (en ökning med 152% i Europa). Dessutom har 62% av smarttelefonanvändarna i Spanien den senaste månaden köpt via mobil. Dessa siffror visar att mobilen kommer att bli en stor allierad för att öka försäljningen, fånga mer trafik och främja varumärkesengagemang i butiken. Trenden med mobil handel förväntas fortsätta växa och konsolideras, främst med utbyggnad av m.sites, tjänster baserade på geolokalisering och NFC-transaktioner. Konsumentens kraft. Under 2013 kommer konsumenten att bli verklighet och varumärken måste ta hänsyn till deras roll i försäljningsprocessen. Tack vare social handel kommer konsumenter att sluta vara enkla kunder för att delta aktivt i sin definition, så att varje kund tror att den är idealisk butik, njuter av en shopping och personlig upplevelse. Pinteresty dess inflytande på social handel. Pinterest har blivit en av de stora aktörerna inom den sociala handeln. Tack vare det hypersegmenterade innehållet och det stöd det får i rekommendationer från andra användare uppnår det högre omvandlingsfrekvenser. Lafusinde kanaler offline och onlineUnder det kommande året kommer vi att se framväxten av en ny dimension där vikten inte längre är var jag köper utan hur jag gör mitt köp. Det vill säga i kompendiet av samverkan som upprättas mellan de olika plattformarna och kanalerna som utlöser det slutliga köpet. Viralisera en produkt genom sociala nätverk för att få yttranden från dina vänner; Att konsultera varumärken via deras Twitter-kanal eller utnyttja rabatter på sociala nätverk kommer att bli vanligt 2013.

Seala Sergio Corts, VD och grundare av Social-Buy.com:

Social handel växer ut i en tid då företag letar efter nya sätt att göra onlineföretag lönsamma. Under de senaste åren har vi sett en förändring hos konsumenterna. Alltmer informerade och har rätt verktyg för att lära dig mer om produkter har vi också sett en stor förändring i inköpsprocessen. Konsumenterna är inte längre fanatiska över vad varumärken säger, den sociala komponenten och andras åsikter blir avgörande faktorer när de köper. Att varumärken har sina butiker på sociala nätverk är ett steg längre för att anpassa sig till dagens konsument

För att ladda ner e-boken kan du komma åt bloggen Social-Buy.com och ladda ner den genom att klicka på sidobannern.

Skrivet av Social-Buy för WWWhatsnew.com