3D-teknik mer verklig och utan glasögon? Vi verkar vara nära det

3D-teknik mer verklig och utan glasögon?  Vi verkar vara nära det

Om vi ​​ser tillbaka för ungefär ett decennium sedan var det vanligt att ha stora rör-TV-apparater i vårt vardagsrum, men sedan dess har tekniken utvecklats på ett förvånande sätt och tunnat ut dessa enheter år efter år. Så mycket att vi idag knappt är förvånade över tekniska underverk med bara en centimeter tjocklek. För närvarande fokuseras tv-tillverkarens ansträngningar på 3D-teknik, något som för närvarande inte utvecklas så snabbt som vi skulle vilja.

En av nackdelarna med 3D-tv är behovet av att använda glasögon som ibland kan vara obekväma. Dessutom är en annan nackdel med det nuvarande systemet att för att vi ska kunna njuta av den tredimensionella bilden fullt ut måste vi se TV: n framifrån, när det är normalt att vi ofta byter hållning eller till och med flyttar till ett annat område under vistelsen . På biografen, där vi sitter kvar i samma position, är denna teknik lämplig, men hemma är den annorlunda. För att eliminera dessa nackdelar har forskare vid MIT Media Lab utvecklat ett system som kallas 3D Multi-Perspektiv som gör att du kan njuta av 3D utan glasögon, samt ha möjlighet att flytta till olika platser i rummet. Detta system syftar också till att göra 3D-uppfattningen lik verkligheten: i verkligheten, när en person rör sig medan man tittar på ett objekt, ändrar objektet form och ljusen och skuggorna varierar.

Men hur fungerar det?

Forskargruppen använder sig av en teknik som kallas ‘crystal-liquid modulator’. Dessa modulatorer fungerar som ett ljusfilter, men till skillnad från ett filter kan de ändras beroende på bilden som projiceras från ljuskällan. När dessa modulatorer placeras i serie kan endast ljus från vissa vinklar passera till nästa modulator, vilket i slutändan skapar rätt djup i bilden. Forskarnas idé är att bevara någon del av bilden som inte förändras, och ändra den del av bilden som ändras, vilket kommer att skapa en ljusintensitet av hög kvalitet. Trots detta skulle alla operationer som krävs för processen generera en enorm mängd terabyte information, hittills har enorm processorkraft krävts.

Det råder ingen tvekan om att projektets komplexitet är hög. För närvarande har de ännu inte lyckats få en tredimensionell bild i realtid, men de försäkrar att de är riktigt nära och deras nästa mål är att minska mängden terabyte som genereras för att göra produkten till verklighet.

Bild från shutterstock.com