5,5 miljoner studenter som går kurser vid 100 universitet och institutioner i olika delar av världen, det är sammanfattningen av ett företag som, med lite mer än ett års liv, har lyckats samla in 20 miljoner dollar mer och lagt till 63 hittills år.
Coursera föddes tack vare två Stanford-lärare som bestämde sig för att testa ett nytt sätt att överföra kunskap med hjälp av Internet. Sedan dess har hundratals kurser undervisats gratis via webben för tusentals studenter samtidigt, en situation som, även om den inte är pedagogiskt bäst (vi kan inte jämföra en MOOC-kurs med en ansikte mot ansikte-kurs där det finns fysisk kontakt, personlig behandling och personliga och professionella relationer har gjort det möjligt för många människor att få tillgång till kunskap som annars skulle isoleras inom fyra väggar.
Den investering som erhållits nu, som tillkännages på AllThingsD, visar att det finns en lång väg att gå, och att det finns människor som tror på den modellen, i att erbjuda gratis utbildning och ta betalt för extra (certifierade titlar, till exempel).
Coursera är ett av de mest kända MOOC-initiativen, men det är inte det enda. Udacity, som också grundades av en professor i Stanford, fokuserar på kurser som förbereder människor för den professionella marknaden, främst inom teknikindustrin. Å andra sidan verkar Edx, den ideella versionen av Coursera, född vid Harvard University och MIT, nu fokuserad på MOOC-verktyg med öppen källkod. På spanska finns det flera alternativ, som vi alltid diskuterar här, på wwwhatsnew, som vi såg i artikeln Platser att göra gratiskurser på spanska.
Många lärare är för MOOC som ett alternativ för att erbjuda kunskapskapslar till dem som inte har tillgång till dem, många andra är emot det och diskuterar modellen för det fria allt eller effektiviteten hos den pedagogiska modell som följts, det som är klart är att det är en huvudperson i denna kategori, och vi kan inte ignorera den.